What’s in the name?

What’s in the name?

Als je het varkensvlees hebt ontdekt wat lekkerder is, dan moet je het nog een naam geven. In de wandelgangen noemden we het eerst lupinevarken. Maar al snel bleek dat we deze naam niet konden registreren. Dus zou een ieder die naam kunnen gebruiken en dat is niet gewenst als je een speciaal label wilt maken. Dus gingen we op zoek naar een nieuwe naam.

 

What Else

Bij dit creatieve proces heeft Els van Westrienen ons fantastisch geholpen. Els is een zeer creatieve dame die ik kende vanuit ‘Varkens in ComfortClass’. Met haar durfden we wel op zoek naar een nieuwe naam. Hoe wil je je merk laden? Wat ben je en wat wil je zijn? O, wee opnieuw de worsteling van het bestaan….

 

Positionering

Ons nieuwe varken is lekkerder. Blinde smaaktesten lieten dat zien. Bovendien zijn de consumenten bereid een hogere prijs te betalen. We staan voor een diervriendelijke huisvesting, een energieneutrale bedrijfsvoering en lokaal geteeld veevoer. De boer moet herkenbaar zijn en is aanspreekbaar. Natuurlijk wordt er gesproken voor welke consument ons nieuwe merk zal zijn. Wij gaan voor de bewuste consument. Maar ook ouders met jonge kinderen die een goed stukje vlees aan hun kinderen willen geven en ook zelf willen genieten van het vlees omdat het lekkerder is. De naam moet zowel bij vers vlees als bij vleeswaren passen. Internationaal gaan doen we nog niet, maar als het internationaal past, is dat mooi meegenomen.

 

De zoektocht

We keken eerst naar bestaande namen. Een variatie daarop zou goed kunnen. Maar nee, dat deden we niet. Immers we zijn anders en eigenzinnig. Belangrijk is wel dat het merk vertrouwen geeft. Wij zijn aanspreekbaar. Uiteindelijk is Hamletz op een associatieve manier tot stand gekomen. We hebben namen verzonnen in verschillende categorieën. Als Nederlandse naam, Engelse naam, geografische link, fantasienaam, bloemen. Een greep uit onze waslijst: Gustovar (een variatie op Frivar en Livar gecombineerd met gusto=smaak), Landweelde, Lekkerman, Feestie (een variatie op tasty), BonneAparte.

 

Hamletz

Bij de uiteindelijke keuze zijn alle variaties op bestaande namen als Feestie en Gustovar weggestreept. Wij wilden eigenzinnig zijn. De keuze viel op Hamletz omdat de naam lekker in het gehoor ligt. Het is Engels en heeft een zachte beginklank en is makkelijk uit te spreken. Hamletz is goed te combineren met productinfo: Hamletz filetlapje, Hamletz pulled pork etc. Er is een creatieve woordspeling op ham/vlees. Hamletz staat voor modern, eigentijds en eigenzinnig. En mocht het ooit nodig zijn: we kunnen zo internationaal.